·A trójai háború után kb. 500 évvel keletkezett, az i.e. 8. században.
·Költője a szájhagyomány mondaanyagát használta fel.
·A történet valós eseményen alapul: Heinrich SCHLIEMANN 1870-ben megtalálta Trója romjait (Kis-Ázsiában).
·Nem dolgozza fel a teljes trójai mondakört, csak egyetlen történetet ragad ki. [És nem is a leglényegesebbet a várostrom szempontjából. A múltat és a jövőt csak közvetve ismerteti az olvasóval (sejtetés, utalás)]
·Az elbeszélés nem az eseménysor elejétől indul (ab ovo gemino), hanem a „dolgok közepébe vágva” (in medias res[1]).
·15537 soros, hexameterekben íródott mű.
·A trójai háború utolsó évének 52 napjáról szól.
·A mű központi motívuma, kohéziós ereje a harag.
·Bevezetés (expozíció), az első 7 sor
a.Segélykérés (invokáció)
Kalliopéhoz, az eposzírás múzsájához fohászkodik
b.Témamegjelölés (propozíció)
A költemény tárgyának (Akhilleusz haragja) tömör ismertetése.
·A bevezetés és az előzmények elbeszélése (Agamemnón és Akhilleusz viszálya) után időrendi sorrendben ismerhetjük meg az eseményeket (lineáris időkezelés).
·A kronologikus sorrendet anakronisztikus (a korba bele nem illő) epizódokkal színezi. Az anakronizmusok oka:
1.A szereplőket cselekvés közben kívánja bemutatni (Parisz és Menelaósz párviadala)
2.Az adott epizód az olvasó számára fontos információkat tartalmaz (pl. amikor Helené bemutatja a trójai királynak, Priamosznak a bástyáról a görög vezéreket[2]).
·A mű fordulópontja: Patroklosz halála. à Akhilleusz haragja barátja elvesztése miatt tovább növekszik, megöli Hektórt, meghurcolja annak holttestét.[3]
·A mű vége: kölcsönös kiengesztelődés. Akhilleuszban felülkerekedik az emberiesség[4], kiadja Priamosznak fia holttestét, s 12 napos fegyverszünetet rendel el a temetés idejére.
Az istenekről
·Az istenek az emberekhez hasonlatosak (antropomorf), de halhatatlanok és csodás képességeik vannak.
·Az Iliászban az emberek az istenek játékszerei.
·Az isteni közbeavatkozás (deus ex machina) bármit megváltoztathat. Pl. Parisz és Menelaósz viadalakor P.-t Aphrodité ragadja ki M. kezéből a döntő pillanatban.
A szereplőkről
·A mű főhőse Akhilleusz.
·Tudatosan vállalja sorsát, a hősi halált a hírnév és dicsőség érdekében. (ld. IX. 410-416.)
·Benne testesül meg a kor ideálja: a bátorság és erő eszménye.
·A trójaiak egyáltalán nem negatív figurái a műnek; a görögöket és a trójaiakat pártatlanul ábrázolja, sőt, Trója a békés életre emlékeztető sziget a műben (pl. a trójai vének), Hektór pedig a legárnyaltabban bemutatott szereplő (bátor, erős katona, szerető férj és gyöngéd apa).
Hangulati ellenpontozás
·A harc komor hangulatát oldandó, a hasonlatok mindig a békés élet mindennapjaiból erednek a műben. Ez egyrészt enyhít a vérontás borzalmán, másrészt a kor teljes keresztmetszetét adja. Tehát a harcba, a valós eseménybe beleszövi a kor emberének bemutatását. (Pl. Akhilleusz pajzsának bemutatása – XVIII. 483-608.)[5]
Az eposzi kellékek
1.Nagy lélegzetű elbeszélő költemény kell, hogy legyen.
2.Fennkölt stílusban íródik.
3.Emberfeletti hősök a szereplők, akik közül a főhős kimagaslik.
4.Mítosz és mágia összefonódik a realitással.
5.Invokáció, propozíció, enumeráció (seregszemle), in media res,
deus ex machina.
6.Állandó jelzők. (pl. Héra: fehérvállú, Thetis: ezüstlábú, Zeusz: